Rozhlasový trh v ČR
Rozhlasový trh ČR – ve smyslu existence soukromého (komerčního) vysílání – je poměrně mladý. Jeho počátek se datuje od roku 1990-1991, kdy bylo Radou pro rozhlasové a televizní vysílání uděleno prvních 15 licencí k šíření privátního rozhlasového signálu.
Od tohoto okamžiku existuje v ČR podobně jako v ostatních vyspělých evropských zemích duální rozhlasové prostředí, které je tvořeno vysílatelem ze zákona („veřejnoprávní“ Český rozhlas) a soukromým sektorem.
Veřejnoprávní rozhlas reprezentuje 8 celoplošných stanic a 14 regionálních studií. Soukromých rozhlasových stanic je v současné době 60 (terestricky vysílajících s licencí) – 2 celoplošné (Frekvence 1, Impuls), Evropa 2 (celoplošná programová síť) a zbytek regionální a lokální stanice.
Většina rádií je na národním reklamním trhu reprezentována tzv. mediazastupitelstvími. Výjimku tvoří stanice Českého rozhlasu, jež prodávají svůj reklamní čas přímo, avšak jejich reklamní prostor je ze zákona výrazně omezen (celoplošné stanice 3 minuty denně, regionální studia 5 minut denně).
Trh soukromých rozhlasových stanic je rozdělen mezi několik významných vlastnických skupin. Největším vlastníkem a provozovatelem rozhlasových stanic je Media Bohemia s 23,9% podílem na poslechovosti. Následují Czech Media Invest s podílem 17,5%, Agrofert s podílem 13,6% a skupina GES s podílem 12,7%. Z hlediska obchodních subjektů a mediálních zastupitelství jsou na trhu dva významní hráči – Radiohouse, jehož 100% vlastníkem je společnost Media Marketing Services a.s. patřící do skupiny Media Bohemia s podílem 31,3% a Mediaclub s podílem 43,8%.